Detailing - Mercedes 280 SL Pagode
Ditmaal een echte klassieker in onze studio: een Mercedes 280 SL Pagode. Deze auto is volledig in originele staat gerestaureerd; alsof hij destijds zo de fabriek is uitgerold. Inclusief originele kleuren combinaties en accessoires. De onderhoudshistorie wordt is zo goed mogelijk boven water gehaald om de geschiedenis van de auto in kaart te brengen. De Pagode is volledig uit elkaar gehaald en tot het laatste boutje gedemonteerd.
Alle onderdelen zijn gecategoriseerd en verdeeld over verschillende afdelingen om dit project binnen een zo kort mogelijke tijd te realiseren. Verschillende onderdelen kunnen zo tegelijkertijd worden behandeld. Dit scheelt tijd, maar zelfs dan is de gemiddelde doorlooptijd van een grondige restauratie als deze tussen de 12 en 18 maanden.
De carrosserie is volledig ontdaan van plamuur, grondlagen en lak. Een kale carrosserie van blank metaal is hiervan het resultaat. Hierdoor kunnen we exact in kaart brengen of de auto schade heeft gehad en of er roestplekken aanwezig zijn. Alle aangepaste plaatdelen zijn niet gerepareerd maar vervangen.
De aandrijflijn wordt volledig gedemonteerd om een goed beeld te krijgen van de staat van de onderdelen. De wielophanging en het remsysteem, de motor, versnellingsbak, achteras, stuurinrichting en alle aandrijfassen worden gereviseerd. De zoektocht naar geschikte en beschikbare onderdelen voor de Pagode is al een uitdaging op zich.
Waar mogelijk en verkrijgbaar, worden onderdelen vervangen. Alle onderdelen zijn origineel van Mercedes, er wordt niet met imitatie onderdelen gewerkt. De elektra en bijbehorende componenten zijn voor 99% vervangen. Het risico om dit her te gebruiken is nogal groot, waardoor dit de meest logische keuze is. Ook het interieur en de stoffering zijn zorgvuldig aangepakt. De deurpanelen, zittingen, rugleuningen en stoelframes zijn uit elkaar gehaald om een volledig beeld te verkrijgen van de staat en te kunnen oordelen wat herbruikbaar is. Deze zijn gerestaureerd en volgens fabrieksnormen opnieuw bekleed.
De Pagode dankt haar luxe uitstraling mede aan haar klassieke onderdelen in chroom. De staat van al deze in chroom uitgevoerde onderdelen is stuk voor stuk beoordeeld. Hierbij hebben we afgewogen of de onderdelen hergebruikt konden worden. Hergebruiken betekent restaureren, wat de kosten van de restauratie wel wat opdrijft. Echter, is dit wel een toegevoegde waarde voor de kwaliteit van het eindresultaat. Alleen in uiterst nodige gevallen hebben we onderdelen vervangen. Wanneer alle afdelingen hun deel in deze revisie en restauratie hebben volbracht, worden alle onderdelen weer zorgvuldig bij elkaar gebracht en geassembleerd.
Het resultaat: een Mercedes 280SL Pagode die volgens fabrieksspecificaties is gerestaureerd. Waar nodig zijn nieuwe technieken toegepast om de kwaliteit te verbeteren. De auto wordt gecontroleerd, afgesteld en er wordt een proefrit gedaan om de conditie van de auto in top staat af te leveren. Op naar onze eindafdeling: detailing! Na de volledige restauratie waren er nog veel schuurkrassen te zien (zoals te zien op de 3e seconde van de video). Het was onze taak deze te verwijderen en de lak in topconditie terug te brengen. Ook hier weer een zachte lak met de naam Midnight blue, die lastig te bewerken is. Net als bij het project van de Porsche Cayenne hebben we verschillende polijsttechnieken gebruikt voor een optimaal reslutaat. Na het polijstwerk hebben we gekozen om de auto te voorzien van een glascoating bescherming, die voor extra glans zorgt. Na deze intensieve restauratie mocht de Pagode eindelijk weer naar buiten worden gereden voor een foto shoot op een prachtige locatie. De Mercedes 280SL Pagode is in het zonnetje gezet als nooit tevoren!