Saving a porsche cayenne
Deze Porsche Cayenne is misschien wel één van de meest bekraste autos die wij hebben mogen behandelen. Dit is een demo auto geweest waarbij hij voor een lange periode, meerdere keren per week door de wasstraat is geweest. Gevolg hiervan is dat de lak grijs oogt door de vele krassen. In de video kun je goed terugzien hoe bekrast de lak was.
Deze Cayenne heeft een Uni zwarte lak. Deze lak bevat geen metallic, wat het een hele zachte lak maakt die snel bekrast. Veel detailers vinden de uni lak dan ook onbegonnen werk en nemen een klus als deze liever niet aan. De lak is zo zacht dat deze moeilijk te finishen is tot perfect resultaat. Dit vereist tijd en geduld en een flinke portie toewijding. Heb je dit niet tijdens het detailen van deze laklaag, dan zullen er ongetwijfeld polijstkrasjes zichtbaar blijven of kan een blauwige gloed ontstaan. In totaal hebben we 60 uur werk gehad aan deze Porsche Cayenne.
Zoals gewoonlijk beginnen we met het reinigen van de auto. Alhoewel we de krassen met het blote oog niet konden missen, plaatsten we de Cayenne onder de lamp. Tijdens het lakonderzoek lopen we het gehele oppervlak van de auto grondig na, om te bepalen welke techniek het beste resultaat zal opleveren.
We hebben we deze auto in meerdere stappen gepolijst. We zijn gestart met roterend polijsten met een wolpad om de diepere krassen te verwijderen. Vervolgens hebben we de dual action polijstmachine ingezet. Hiermee hebben we excentrisch gepolijst met microvezel en medium compound. Door gebruik te maken van deze excentrische polijsttechniek voorkomen we dat er warmte ontstaat tijdens het polijsten. Hierdoor kan de lak niet kan verbranden en krijg je een resultaat zonder hologrammen en swirls.
Om de uni lak te beschermen hebben we ervoor gekozen om een 100% fysieke coating en een 100% chemische topcoating. door deze combinatie zal de lak wat beter bestendig zijn tegen waskrassen. De coating combinatie biedt bescherming tegen stof, uv straling, weersomstandigheden, water en allerbelangrijkst: het ontstaan van nieuwe krassen in de zachte uni lak.